torsdag 3 januari 2013

Vinprovning/druvkurs


Igår hade jag Druvkurs med 8 av 9 elever hos Munkänkarna i Åkersberga. Temat denna gång vad gäller vinval var Chardonnay plus en Sauvignon Blanc som annorlunda. Den vi smakade på i SB väg var Château Coucheroy (4136). Förra gången, då SB var huvudtemat var den flaska jag köpt korkskadad eller snarare på väg att bli. Den gick i alla fall inte att dricka. Utbytt till ett nytt försök. Denna var bättre, men jag gillar ju de fräscha, krispiga oekade. De som alla gillade var t ex

Saint Clair Pioneer Block 3 (nr 3577) för 129:-
Saint Clair (nr 6382) för 99:-

Den senare kom med mer av misstag, hade köpt en annan, men...

Dagens höjdare för Chardonnayer blev mitt mousserande extraval för att fira det nya året:

Cloudy Bay Pelorus Blanc de Blancs (nr 7894) för 119:-

 



Detta var ett riktgit trevligt vin! Litet skumpa-touch, faktiskt med kex och mineral. Den tänkte flera gå ner ock köpa. Jag också.

Chablis 1:er Cru Beauroy (7125 för 159:-)
Bourgogne Les Sétilles (5657 för 143:-)

gillades också. Tveksamheter kring Penfolds Koonunga Hill (6463 för 85:-) - den doftade inte gott, en tog sig efter "vispande" i glaset. Smaken var OK, men doftintrycket gjorde, att åtmistone en av deltagarna knappt kom så långt, att hon ens ville smaka mer än en gång.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar