måndag 29 oktober 2012

Frusen svamp

 Vi passerade vårt svampställe efter Plogsbo, svägerska och jag, efter att ha hämmtat en väska med kläder mm åt hennes barnbarn. De ska fira höstlovet hos mormor.

Tänkte att vi skulle få ihop litet svamp till kvällens lammstek. Det lyckades. Det blev en 4 liter svamp. Frusen! I skkogen var det skönt, men...
Svampen skulle ju även tas omhand. Solen sken och det såg skönt ut på altanen, så jag bestämde mig för att sitta där. Vinden svepte iskall mot ryggen. Det gick väl an, men de frusna svamparna och händerna!

Blev så frusen att jag stannade hemma under en filt i stället för att få på jazzkonsert med Sandviken Big Band. Maken och svägerskan med man åkte och njöt av musiken. Jag vaktade lammssteken i ugnen och tog emot barnbarnen med moder, som var två timmar försenade från Stockholm. Tåget som de skulle åka med saknade förare! Och tåget de skulle byta till i Västerås väntade inte in Stockholmståget. Nåja, jag hade tinat upp när alla kommit tillbaka och kvällen blev trevlig. Svampen delikat! Stekt med vilkök. Perfekt till lammsteken och råstekt potatis under.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar