söndag 17 januari 2010

Skola och betyg

På dagens (17 januari) SvD:s ledarsida skriver PJ Anders Linder en artikel "Kunskapsskolan står på spel". Det finns en hel del tänkvärt i den. Inte minst, att skolan borde bli en av valets stora frågor. Där finns stora skillnader mellan blocken. Inte minst i synen på skolans uppgift och hur/om man ska mäta resultatet.

Arbetsro och kunskapsförmedling är stora och viktiga uppgifter. Mycket tid går idag till andra saker t ex socialt stöd till elever, som har det besvärligt hemma och i kamratkretsen. Man ägnar många dagar till div projekt, som inte har direkt anknytning till skolans huvuduppdrag. Det finns ett ingrott motstånd till utvärdering i form av skriftliga omdömen och betyg både bland politiker utanför majoriteten och bland lärare. "Vi behöver inga skriftliga omdömen. Vi vet vad eleverna kan." Detta hör man ofta från lärarhåll. Hur kommer det sig då, att närmare 25% av eleverna inte har godkända betyg, när de lämnar grundskolan? Varför har man inte hjälpt dem tidigare? Alla borde lämna grundskolan, åtminstone med godkänt i kärnämnena: läsa, skriva, räkna. Många elever når inte målen ens i åk 5.

Det behövs uppföljning och åtgärder, som sätts in direkt, när man ser att en elev inte hänger med. Man kan inte sitta och vänta, år ut och år in, på att eleven själv ska reda ut problemen. Uppföljningen ska ge elev, lärare och föräldrar ett instrument, så att de ser vad som fattas och hur insatta åtgärder ger resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar